значок закриття робочої області

Будемо раді допомогти!

Залишайте заявку на безкоштовну консультацію

Якщо ви відсилаєте цю форму, ви підтверджуєте свою згоду з політикою передачі і використання даних на цьому сайті

Дякуємо! Ваше звернення отримано!
Ой! Під час надсилання форми сталася помилка.
Головнастрілка праворучПро насстрілка праворучЮридичний блог
Всі статті
Цивільні пенсії
08.07.2025
14:49

Що робити, якщо ПФ відмовляє у призначенні пенсій

Щороку тисячі українців стикаються з відмовою у призначенні пенсії. Причини можуть бути різними: це і наявність формальних помилок у документах, і відсутність достатнього страхового стажу, і неправильне трактування законодавства чиновниками. Інколи це не зовсім очевидно, і доводиться лише здогадуватись, в чому справа. Тому пенсіонерів цікавить: що робити у разі відмови та чи можна подати скаргу на дії Пенсійного фонду? Пропонуємо разом розглянути найпоширеніші причини відмови та алгоритм подальших дій у такій ситуації.

Як оскаржити відмову у призначенні пенсії

У разі отримання відмови від Пенсійного Фонду не треба засмучуватися. Варто пам’ятати, що кожен громадянин має право оскаржити таке рішення. Це регулюється Законом України «Про звернення громадян», а також нормами пенсійного законодавства. Ви можете подати письмове звернення до Пенсійного фонду з вимогою повторного розгляду справи, проведення перевірки документів або перегляду правових підстав для відмови. Термін розгляду звернення до Пенсійного фонду складає до 30 календарних днів.

Для підвищення шансів на успіх необхідно уважно проаналізувати причину відмови ПФУ. Варто підготувати повний пакет документів для підтвердження права на пенсію: копії трудової книжки, довідки про заробітну плату, медичні документи (якщо мова йде про пільгові пенсії), інші підтвердження стажу або права на пенсію.

Отримавши рішення про відмову у призначенні пенсії, варто обгрунтовано вказати, чому саме порушуються ваші права, які законодавчі норми проігноровано. Для підвищення шансів на позитивний результат краще залучити адвоката, який спеціалізується на пенсійних спорах.

Існують два основні шляхи оскарження:

  1. Адміністративне: подається письмова скарга на Пенсійний фонд протягом одного місяця з дня отримання відмови.
  2. Судове: якщо ПФУ залишив скаргу без задоволення, або відповідь не наблизила до розв’язання проблеми, ви можете подати адміністративний позов про визнання дій Пенсійного фонду неправомірними. Строк оскарження рішення Пенсійного фонду до суду складає 6 місяців з дня отримання відмови або відповіді на адміністративну скаргу.

Якщо ви не знаєте, куди скаржитись на Пенсійний фонд, варто почати з письмового звернення до територіального органу або головного управління ПФУ.

Хто не має права на пенсію

Насправді не завжди відмова є помилкою ПФУ, адже в деяких випадках вона може бути дійсно законною та обґрунтованою. Існує категорія осіб, яке не мають права на пенсію.

До їх числа відносяться громадяни, які:

  • не досягли пенсійного віку, визначеного законодавством;
  • не мають необхідного страхового стажу для обраного виду пенсії;
  • не є застрахованими особами в системі загальнообов’язкового державного пенсійного страхування;
  • надали неправдиві або підроблені документи.

Типові підстави для відмови у призначенні пенсії

Основною причиною відмови у призначенні пенсії може бути відсутність необхідного страхового стажу. Станом на 2025 рік для виходу на пенсію у 60 років потрібно мати щонайменше 32 роки страхового стажу (відповідно до статті 26 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування»).

Крім цього можуть бути й інші причини:

  • недостатній страховий стаж (наприклад, якщо людина працювала неофіційно, заробітна плата виплачувалась «в тіні», а страхові внески до Пенсійного фонду не сплачувалися — такі періоди не враховуються);
  • порушення процедури оформлення (наприклад, подання неповного пакета документів або допущення помилок в них);
  • відсутність документів про підтвердження стажу (зокрема періодів роботи до 2000 року, коли ще не була запроваджена система електронного обліку).

Чим відрізняються між собою законна та неправомірна відмови?

Законна відмова базується на чітких нормах законодавства і має обґрунтовану причину. Неправомірна відмова є порушенням ваших прав, адже найчастіше вона стається через помилку працівників ПФУ або неправильну інтерпретацію законодавства. Нерідко вона є наслідком порушення процедури розгляду заяви. У разі отримання неправомірної відмови найкраще провести аналіз пенсії адвокатом. Правова експертиза дозволить виявити порушення та ефективно ініціювати оскарження рішення Пенсійного фонду.

Юридична допомога при оформленні пенсії

На перший погляд здається, що процедура призначення пенсії максимально проста. Втім на практиці для отримання справедливого рішення найчастіше необхідно подавати судові позови до Пенсійного фонду. І тут не завадить допомога адвоката.

Спеціаліст з пенсійного права може надати комплексну підтримку на всіх етапах оформлення пенсії:

  • проаналізувати підстави для відмови та визначити, наскільки вони є законними;
  • підготувати всі необхідні документи (зібрати довідки, оформити підтверджуючі документи, скласти письмові заяви);
  • скласти скаргу та позовну заяву про відмову в призначенні пенсії;
  • представляти інтереси в суді з необхідною юридичною аргументацією.

Співпрацюючи з адвокатом, ви не лише економите час та нерви, але й мінімізуєте ризик повторних відмов та отримуєте більші шанси на позитивне рішення.

Якщо ви отримали відмову і не знаєте що робити далі, як написати звернення до Пенсійного фонду, не варто засмучуватись: ви не залишаєтесь з цією проблемою наодинці. Юристи та адвокати компанії «Мережа права» допоможуть відновити справедливість і досягти нарахування виплат або ініціювати перерахунок пенсії. Звертайтесь до нас за консультацією!

Останні статті

Найчастіші запитання

Чому можуть відмовити у призначенні пенсії?

іконка плюс

Найчастіше — через відсутність необхідного страхового стажу, недосягнення пенсійного віку, відсутності підтверджуючих документів про стаж або доходи. Можуть бути й інші причини: зокрема, порушення порядку подання заяви або надання недостовірної інформації.

Чи обов’язково мати трудову книжку для нарахування пенсії?

іконка плюс

Трудова книжка є одним з головних документів. Але Пенсійний фонд приймає інші документи, які можуть підтверджувати стаж: зокрема, архівні довідки, відомості з електронних реєстрів, рішення суду.

Як виправити помилки в трудовій книжці?

іконка плюс

Необхідно звернутись до роботодавця. Якщо це неможливо, рекомендується отримати архівну довідку або звернутись до суду.

В яких випадках найчастіше можна оскаржити рішення ПФ?

іконка плюс

Коли відмова пов’язана з помилками у підрахунку стажу, або причиною є ігнорування наданих доказів та документів.

Як скласти скаргу до Пенсійного фонду?

іконка плюс

При поданні скарги важливо вказати такі дані:

  • прізвище, ім’я, по батькові;
  • місце проживання;
  • найменування органу ПФ, яким прийнято рішення;
  • номер і дату отриманого рішення про відмову;
  • опис суті проблеми;
  • обґрунтування, чому ви вважаєте відмову незаконною (посилання на закони, норми, докази),
  • ваші вимоги (наприклад, повторний розгляд справи або призначення пенсії).

До скарги необхідно додати копії документів для підтвердження позиції.

Вам потрібна консультація адвоката?

Залишіть заявку, і ми передзвонимо:

Якщо ви відсилаєте цю форму, ви підтверджуєте свою згоду з політикою передачі і використання даних на цьому сайті

Дякуємо! Ваше звернення отримано!
Ой! Під час надсилання форми сталася помилка.
Або зателефонуйте:
+38 (067) 27 09 159

Якщо ви відсилаєте цю форму, ви підтверджуєте свою згоду з політикою передачі і використання даних на цьому сайті